Τα σεμιναριακά μαθήματα σε αυτή τη φάση της εφαρμογής του προγράμματος προσφέρονται από όλους τους εκπαιδευτές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα «Κωστής Παλαμάς» και είναι δωρεάν για όλους.

Το υλικό των σεμιναριακών μαθημάτων είναι διαθέσιμο και στην Ηλεκτρονική Τάξη του Προγράμματος Κωστής Παλαμάς. Πρόσβαση στο υλικό ενός σεμιναριακόυ μαθήματος έχουν όσοι εκπαιδευόμενοι παρακολουθούν το μάθημα.

Ακολουθούν οι Διδακτικές Ενότητες Πιστοποίησης τις οποίες μπορείτε να επιλέξετε κατά την υποβολή της αίτησης σας καθώς και τα σεμιναριακά μαθήματα που τις απαρτίζουν.

Απαιτείται η παρακολούθηση και των δύο μαθημάτων μιας Διδακτικής Ενότητας, προκειμένου να λάβει κάποιος την βεβαίωση παρακολούθησης.

Κάθε σεμιναριακό μάθημα αποτελείται από 18 διδακτικές ώρες.

Οι παρακάτω διδακτικές ενότητες προσφέρονται, προς το παρόν, από τον εκπαιδευτικό κύκλο ΠΑΤΡΑΣ.

Α/Α Διδακτική Ενότητα Ώρες Σεμιναριακά Μαθήματα (Ώρες)
1 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΠΟΡΑ

Ελληνισμός και Απόδημοι Έλληνες

Πολιτιστική Διπλωματία

2 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ

Επικοινωνία και Πολιτισμός

Αφηγηματική Τεχνική του Πολιτισμού- Ξενάγηση

3 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥΜΕΣΑ

Διαχείριση Πολυμεσικής Πληροφορίας

Ειδησεογραφικές Πηγές

4 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΥΜΕΣΑ

Σύνταξη Ύλης Ειδησεογραφία και Αξιολόγηση Ειδήσεων

Διαχείριση Πολυμεσικής Πληροφορίας

5 ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΜΕΣΑ

Σύγχρονες Τάσεις στο Επικοινωνιακό Πεδίο

Διαχείριση Πολυμεσικής Πληροφορίας

6 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οικονομικά του Πολιτισμού

Πολιτισμός και Τουριστική Αξιοποίηση

7 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ ΚΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ

Πολιτιστική Διπλωματία

Πολιτισμός και Αφήγηση

8 ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ

Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Πολιτισμός και Αφήγηση

9 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ

Πολιτισμός και Τουριστική Αξιοποίηση

Λαϊκός Πολιτισμός και Τουρισμός

10 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Πολιτισμικές Τεχνολογίες

Ψηφιακή Αφήγηση

11 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΑ

Προβολή Εθνικής Εικόνας

Πολιτισμός και Τουριστική Αξιοποίηση

12 ΠΡΟΒΟΛΗ ΚΑΙ ΠΡΟΟΩΘΗΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Λαϊκός Πολιτισμός και Τουρισμός

Δημόσιες Σχέσεις και Επικοινωνία

13 ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ψηφιακή Αφήγηση

Θέατρο και Πολιτιστική Επικοινωνία

14 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ

Πολιτισμός – Εκπαίδευση – Ετερότητα

Επικοινωνία και Πολιτισμός

15 ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ

Μοναστηριακός Πολιτισμός

Έλληνες και Ξένοι – Φραγκοκρατία – Τουρκοκρατία

16 ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΥΣΗ

Βενετική κυριαρχία στην Ελλάδα

Έλληνες και Ξένοι – Φραγκοκρατία – Τουρκοκρατία

17 ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κινηματογράφος Ιστορία και Πολιτισμός

Ανάλυση Λόγου και Εικόνας

18 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ

Πόλεις και Πολιτισμοί

Πολιτιστική Διπλωματία

19 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ρωσικός Πολιτισμός

Επικοινωνία και Πολιτισμός

20 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ

Πολιτισμός και Αφήγηση

Παραδόσεις της Ρωσίας

21 ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Σύνταξη Ύλης Ειδησεογραφία και Αξιολόγηση Ειδήσεων

Στοιχεία Πολιτικής Ανάλυσης

22 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ

Πολιτιστική Διπλωματία

Πειθώ και Προπαγάνδα

23 ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΗ

Λαϊκός Πολιτισμός και Τουρισμός

Πόλεις και Πολιτισμοί

24 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Επικοινωνία και Πολιτισμός

25 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Θρησκευτικός Τουρισμός

Επικοινωνία και Πολιτισμός

26 ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

Δημόσιες Σχέσεις και Επικοινωνία

Επικοινωνία Διαπροσωπικές και Κοινωνικές Σχέσεις Συγκρούσεις

27 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Δημόσιες Σχέσεις και Επικοινωνία

Θέατρο και Πολιτιστική Επικοινωνία

Η κάθε θεματική ενότητα που επιλέγει ο ωφελούμενος έχει συγκεκριμένα σεμιναριακά μαθήματα. Έτσι, με την ολοκλήρωσή της, ο ωφελούμενος έχει μελετήσει τον απαιτούμενο κύκλο σεμιναριακών μαθημάτων της συγκεκριμένης ενότητας, που είναι υποχρεωτικά και πιστοποιούν την εκπαίδευσή του. Δεν απαγορεύεται στον ωφελούμενο να εκπαιδευτεί και σε άλλες θεματικές ενότητες με τους αντίστοιχους τίτλους.  Σε περίπτωση που κάποια σεμιναριακά μαθήματα συμπίπτουν, ο ωφελούμενος ενημερώνει τους διδάσκοντες και απαλλάσσεται από τα συγκεκριμένα σεμιναριακά μαθήματα.

Το σεμιναριακό μάθημα εστιάζεται στην εξέλιξη του Ελληνικού Πολιτισμού και της Ελληνικής Ταυτότητας εκτός των Ελλαδικών συνόρων από τον 19ο έως και τον 21ο αιώνα. Πιο συγκεκριμένα, οι ενότητες του μαθήματος εστιάζουν στα κάτωθι:

• Ελληνικός Πολιτισμός και Ταυτότητες στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου (Πόντος, Σμύρνη, Κωνσταντινούπολη, Καππαδοκία, Λίβανος, Ισραήλ, Συρία)
• Ελληνικός Πολιτισμός και Ταυτότητες στην Αφρικανική Ήπειρο (Αίγυπτος, Λιβύη, Νότια Αφρική, Αιθιοπία, Τανζανία)
• Ελληνικός Πολιτισμός και Ταυτότητες στην Ευρώπη (Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Ιταλία, Ουγγαρία, Πολωνία, Ουκρανία, Αλβανία, Ρουμανία)
• Ελληνικός Πολιτισμός και Ταυτότητες στη Βόρεια Αμερική (ΗΠΑ, Καναδάς)
• Ελληνικός Πολιτισμός και Ταυτότητες στη Νότια Αμερική (Αργεντινή, Βραζιλία, Βενεζουέλα, Ισημερινός, Μεξικό, Νικαράγουα, Περού, Χιλή,)
• Ελληνικός Πολιτισμός και Ταυτότητες στην Ωκεανία (Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία

Ο κύκλος των σεμιναριακών μαθημάτων επιχειρεί να προσεγγίσει τη χρήση του πολιτισμού μίας χώρας μέσα από το πρίσμα των διεθνών σχέσεων της, ως μέσον προβολής, βελτίωσης της εικόνας της και σύσφιξης των σχέσεων με τους άλλους λαούς. Εξετάζονται οι όροι, το διεθνές περιβάλλον και οι προκλήσεις, η «σύγκρουση των πολιτισμών», οι εκφάνσεις της διεθνούς πολιτιστικής διπλωματίας, η ελληνική πολιτιστική διπλωματία.
Τα μαθήματα αναφέρονται σε θέματα πολιτισμού και επικοινωνίας. Ποίηση του ρομαντισμού και γενικές κοσμοθεωρήσεις του πολιτισμού. Θεωρίες του Will Durant για τον πολιτισμό. Θεωρίες για τα μέσα επικοινωνίας του Neil Postman. Θεωρία του θεάματος του DeBord. Πολιτισμός και προσωπικότητα. Θεωρία του Perniola για το ομοίωμα και την προσομοίωση.
Το μάθημα αυτό επικεντρώνεται στη χρήση του κυβερνοχώρου από τους εφήβους και πραγματεύεται α) τις επιδράσεις της χρήσης αυτής στην ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη, β) την μετατροπή του εαυτού και των σχέσεων στο πλαίσιο της διαμεσολαβημένης επικοινωνίας και εμπειρίας, γ) το ζήτημα του εθισμού στο διαδίκτυο και δ) τον ψυχικό αντίκτυπο που έχει η έκθεση σε βίαιες εικόνες των ΜΜΕ και η ενασχόληση με τα παραδοσιακά και ηλεκτρονικά παιχνίδια.
Στόχος του σεμιναριακού μαθήματος είναι να αναδείξει την ιστορική εξέλιξη τα χαρακτηριστικά αλλά και τις εξελίξεις που σημειώνονται στο χώρο των ειδησεογραφικών πρακτορείων και των Διεθνών Ειδησεογραφικών Οργανισμών. Στα πλαίσια αυτά εξετάζονται το παγκόσμιο σύστημα συλλογής, η επεξεργασία και διανομή των ειδήσεων Μ.Μ.Ε. (σε τοπικό εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο) η έννοια του μεταβαλλόμενου επικοινωνιακού περιβάλλοντος καθώς και ζητήματα όπως η διαχείριση η και η πρόσβαση στην πληροφορία η ροή των πληροφοριών.
Σκοπός του σεμιναριακού αυτού μαθήματος είναι να βοηθήσει τους συμμετέχοντες να κατανοήσουν τη φύση των ειδήσεων στην εποχή των νέων μέσων και της παγκοσμιοποίησης καθώς και να αναδειχθούν κεντρικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την ανάδειξη, διαχείριση και διανομή της είδησης σε παγκόσμιο και τοπικό επίπεδο. Οι θεματικές ενότητες στις οποίες εστιάζει το σεμιναριακό μάθημα περιλαμβάνουν: πολιτική και πολιτιστική σημασία των Ειδησεογραφικών Πηγών, η πληροφορική υπερφόρτωση, ανάλυση δεδομένων και νέες ειδησεογραφικές πηγές, η δημοσιογραφική λειτουργία και πρακτική και οι νέες ειδησεογραφικές πηγές.
Η σύνταξη ύλης τόσο στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης όσο και στα ηλεκτρονικά και διαδικτυακά Μέσα αποτελεί την “καρδιά” των ΜΜΕ. Στόχος του σεμιναριακού μαθήματος η αξιολόγηση της είδησης, η κατάταξή του αλλά και η προώθησή του ανάλογα το Μέσο Ενημέρωσης. Διαχωρισμός θεμάτων, ο ρόλος του συντάκτη ύλης και η συνεργασία του τόσο με το δημοσιογραφικό τμήμα όσο και με το τεχνικό αποτελούν κομβικά σημεία. Παράλληλα ο σχεδιασμός σελίδων αλλά και η τιτλοφόρηση των θεμάτων αποτελούν ξεχωριστή ενότητα στη δημοσιογραφική κατάρτιση.
Το σεμιναριακό αυτό μάθημα χωρίζεται σε συναφείς ενότητες, κάθε μάθημα καλύπτει ένα θέμα που παρουσιάζει ενδιαφέρον για τους δημοσιογράφους που αποσκοπούν να βελτιώσουν τα αγγλικά τους. Πιο συγκεκριμένα η ύλη των διαλέξεων καλύπτει τις βασικές αρχές της γραμματικής, τη χρήση της ορθογραφίας, τη στίξη και τη δημοσιογραφική γραφή καθώς και συναφή ορολογία. Θέματα του σεμιναριακού μαθήματος περιλαμβάνουν την ανάγνωση, τη συνέντευξη και τη συγγραφή άρθρων/κειμένων.
Επιχειρείται συγκριτική ανάλυση των δομών και της λειτουργίας των επικοινωνιακών οργανισμών, καθώς και των ρυθμιστικών συστημάτων που τους διέπουν, σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Επίσης, επιχειρείται μελέτη του αντίκτυπου διεθνοποίησης της επικοινωνίας σε διαφορετικές χώρες και των νέων δεδομένων που ανακύπτουν σε εθνικά και διεθνή επικοινωνιακά συστήματα λόγω της ανάπτυξης του διαδικτύου. Παράλληλα, εξετάζονται τα μοντέλα οργάνωσης και οι επιχειρηματικές στρατηγικές εθνικών, περιφερειακών και τοπικών Μέσων, καθώς και η παγκόσμια διακίνηση των προϊόντων των επικοινωνιακών οργανισμών. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στα χαρακτηριστικά και στις συνθήκες διαμόρφωσης του επικοινωνιακού τοπίου στην Ελλάδα.
Το σεμιναριακό μάθημα έχει σαν στόχο να αναλύσει τα νέα εργαλεία και τις νέες δεξιότητες που απαιτούνται στο νέο σύγχρονο ψηφιακό κόσμο. Με βάση τις βασικές αρχές οπτικοακουστικής παραγωγής και της κυκλοφορίας της πληροφορίας στα νέα διαδικτυακά περιβάλλοντα θα εξεταστούν οι τεχνολογικές αλλαγές και πως αυτές επηρεάζουν τον κάθε δημοσιογράφο. Συνοπτικά θα εξεταστούν τα νέα ψηφιακά εργαλεία και τα μυστικά χρήσης τους καθώς και οι νέες τεχνολογίες στην έρευνα και την δημοσίευση στο διαδίκτυο (metadata, search engines, cloud storage κτλ.) Επίσης, το σεμιναριακό μάθημα στοχεύει στο να προσεγγίσει νέους τρόπους διάχυσης της πληροφορίας, όπως αυτοί έχουν προκύψει μέσα στο ψηφιακό περιβάλλον του διαδικτύου (π.χ. δημοσιογραφία των πολιτών, κυκλοφορία της πληροφορίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διαδικτυακές βάσεις δεδομένων, συναθροιστές περιεχομένου κ.α.)
Η αναγνώριση της οικονομικής αξίας της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι αναγκαία σήμερα στη χώρα μας για δύο λόγους. Πρώτον, γιατί η χώρα ευρίσκεται σε περίοδο βαθιάς κρίσης χρέους και ύφεσης, επομένως η αξιοποίηση όλων των αναπτυξιακών δυνατοτήτων είναι ανάγκη και υποχρέωση. Δεύτερον, γιατί η διεθνής εμπειρία αποδεικνύει ότι η πολιτιστική κληρονομιά μπορεί να αποτελέσει μοχλό οικονομικής ανάπτυξης, απασχόλησης και ευημερίας δίνοντας λύση στο αναπτυξιακό και το περιφερειακό πρόβλημα της χώρας μας.
Η διεθνής εμπειρία μπορεί να συνοψισθεί με τρία συμπεράσματα. Πρώτον, η πολιτιστική κληρονομία έχει οικονομική αξία. Η άρνηση αυτής της πραγματικότητας στερεί τις κοινωνίες από ένα σημαντικό αναπτυξιακό πόρο και ταυτόχρονα οδηγεί σε απαξίωση και καταστροφή την ίδια την πολιτιστική κληρονομιά λόγω αδυναμίας των προϋπολογισμών να φέρουν το χρηματοοικονομικό βάρος της συντήρησης. Δεύτερον, στις σύγχρονες αντιλήψεις για την οικονομική ανάπτυξη η πολιτιστική κληρονομιά αναγνωρίζεται ταυτόχρονα ως ατμομηχανή, αλλά και ως καταλύτης ανάπτυξης. Η πρόκληση είναι η επιτυχής ένταξη της χρήσης της πολιτιστικής κληρονομιάς στο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον με ένα αποτελεσματικό πλαίσιο διαχείρισης της αλλαγής. Τρίτον, η διεθνής εμπειρία είναι πλούσια σε παραδείγματα όπου η επιτυχής εφαρμογή της νέας αυτής προσέγγισης στην αξία της πολιτιστικής κληρονομιάς αντέστρεψε την παρακμή και οδήγησε σε οικονομική και κοινωνική ανασυγκρότηση. Ιδιαίτερα σημαντική είναι στο σημείο αυτό η εμπειρία από τη συνεργασία δημοσίων και ιδιωτικών φορέων στον κοινό σκοπό.
Στόχος του σεμιναριακού μαθήματος είναι η επαφή των εκπαιδευόμενων με την μελέτη της σύγχρονης ιστορίας και των δρωμένων, τα οποία λαμβάνουν χώρα στους αρχαιολογικούς τόπους (θέατρα, ναοί, μνημεία κ.α.) της Αττικής, υπό το πρίσμα της τουριστικής ανάπτυξης και με βάση την πολιτισμική αξία τους και την διεθνή τους εμβέλεια. Οι εκπαιδευόμενοι μέσα από μια διττή οπτική του «τουρίστα/ επισκέπτη» και του «πολίτη/ διαχειριστή» ωθούνται στην δημιουργία ενός project, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στα πλαίσια της διδασκαλίας, και το οποίο θα προσπαθήσει να αναδείξει νέες οπτικές στην προβολή και διαχείριση των χώρων και των δρωμένων που τελέστηκαν ή που ακόμα τελούνται-παρουσιάζονται σε αυτούς.
Ο κύκλος των σεμιναριακών μαθημάτων επιχειρεί να προσεγγίσει τη χρήση του πολιτισμού μίας χώρας μέσα από το πρίσμα των διεθνών σχέσεων της, ως μέσον προβολής, βελτίωσης της εικόνας της και σύσφιξης των σχέσεων με τους άλλους λαούς. Εξετάζονται οι όροι, το διεθνές περιβάλλον και οι προκλήσεις, η «σύγκρουση των πολιτισμών», οι εκφάνσεις της διεθνούς πολιτιστικής διπλωματίας, η ελληνική πολιτιστική διπλωματία.
Εξετάζονται τρόποι για την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Ελλάδας, ο τρόπος προώθησης και προβολής τους στο εξωτερικό καθώς και η αναζήτηση των κατάλληλων πληθυσμιακών ομάδων στις οποίες θα απευθυνθεί το η εθνική εικόνα. Θα διευρευνηθούν οι μέθοδοι, οι επικοινωνιακές και στρατηγικές λύσεις για την επίτευξη της προώθησης και προβολής της εθνικής εικόνας. Θα διευρευνηθούν επίσης τρόποι για την εύρεση των κατάλληλων αγορών στο εξωτερικό.
Στόχος του σεμιναριακού μαθήματος είναι η συνοπτική μελέτη της νομοθετικής διαδικασίας , των ξένων επιρροών και των εσωτερικών μηχανισμών που διαμόρφωσαν το εκπαιδευτικό σύστημα από τη συγκρότηση του ελληνικού κράτους και μετά. Εξετάζεται η μετάβαση από την εκπαίδευση των Ελλήνων στο πλαίσιο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στο πλαίσιο του Ελληνικού κράτους και από τη σημαντική παράδοση των εκπαιδευτικών θυλάκων στη συγκρότηση κεντρικού εκπαιδευτικού συστήματος. Θα διερευνηθεί ενδελεχώς η σημασία του εκπαιδευτικού συστήματος στη διαμόρφωση του νεοελληνικού πολιτισμού.
Μέσα από λογοτεχνικές αφηγήσεις θα δούμε την ιστορία του προσώπου και του τόπου. Πως η λογοτεχνία μπορεί παραδειγματικά να αφηγείται ιστορικά γεγονότα για τις χαμένες πατρίδες, τον ξεριζωμό των Ελλήνων, τους εμφυλίους πολέμους; Πως η προσωπική μαρτυρία γίνεται κατάθεση του τραύματος του ενός προσώπου; Και πως από την ατομική πορεία του ενός μπορούμε να δούμε την πορεία ενός τόπου; Αναφερόμενοι σε κάποιους σταθμούς από την αρχαιότητα μέχρι τη μεταπολίτευση θα δούμε – μέσα από κείμενα – τις σημασίες της αφήγησης, της μνήμης και της επιστροφής στο παρελθόν, προκειμένου να στοχαστούμε το παρόν και το μέλλον.
Στόχος του σεμιναριακού μαθήματος είναι η επαφή των εκπαιδευόμενων με την μελέτη της σύγχρονης ιστορίας και των δρωμένων, τα οποία λαμβάνουν χώρα στους αρχαιολογικούς τόπους (θέατρα, ναοί, μνημεία κ.α.) της Αττικής, υπό το πρίσμα της τουριστικής ανάπτυξης και με βάση την πολιτισμική αξία τους και την διεθνή τους εμβέλεια. Οι εκπαιδευόμενοι μέσα από μια διττή οπτική του «τουρίστα/ επισκέπτη» και του «πολίτη/ διαχειριστή» ωθούνται στην δημιουργία ενός project, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στα πλαίσια της διδασκαλίας, και το οποίο θα προσπαθήσει να αναδείξει νέες οπτικές στην προβολή και διαχείριση των χώρων και των δρωμένων που τελέστηκαν ή που ακόμα τελούνται-παρουσιάζονται σε αυτούς.
Η θεματική ενότητα ‘Λαϊκός πολιτισμός’ συγκροτεί μία σειρά σεμιναριακών μαθημάτων διάρκειας 21 ωρών και εστιάζεται στην παρουσίαση και μελέτη θεμάτων πολιτισμού, λαϊκής παράδοσης, τουριστικής πολιτικής και αναπτυξιακής αξιοποίησης. Οι θεματικές ενότητες περιλαμβάνουν σειρά σεμιναριακών μαθημάτων, επισκέψεις σε χώρους τέχνης και πολιτιστικά κέντρα, εργαστήρια σε χώρους πολιτισμικού ενδιαφέροντος και προσκλήσεις-ομιλίες διακεκριμένων προσωπικοτήτων τού ακαδημαϊκού και καλλιτεχνικού χώρου.
Θεωρητικό-εννοιολογικό πλαίσιο: μοντέλα επικοινωνίας – βασικές έννοιες επικοινωνιακού σχεδιασμού. Η ιστορική εξέλιξη και η φύση των Δημοσίων Σχέσεων. Δημόσιες Σχέσεις versus Μάρκετινγκ. Το νέο επικοινωνιακό περιβάλλον για τις Δημόσιες Σχέσεις. To πρόγραμμα Δημοσίων Σχέσεων. Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη – Διαχείριση Εταιρικής Φήμης. Η φύση του επαγγέλματος του συμβούλου Δημοσίων Σχέσεων.
Το σεμιναριακό μάθημα παρουσιάζει την ιστορία και τον ρόλο των οπτικοακουστικών αρχείων και ταινιοθηκών στη σύγχρονη κοινωνία ως βασικοί πυλώνες διάσωσης και διάδοσης της οπτικοακουστικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Θα παρουσιαστούν οι λόγοι και οι συνθήκες που οδήγησαν στη δημιουργία αυτών των φορέων. Θα αναλυθεί ο ρόλος και η δομή τους σε σχέση με τις εργασίες που επιτελούν, τόσο αναφορικά με την προστασία της κινηματογραφικής πολιτιστικής κληρονομιάς, όσο και με την προβολή και ανάδειξη αυτού του πλούτου. Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν λεπτομέρειες για τα είδη και τις ιδιαιτερότητες του αρχειακού υλικού, τον τρόπο διαχείρισής του από τη στιγμή που εισάγεται σε ένα οπτικοακουστικό αρχείο και μέχρι την ανάδειξή του μέσω προγραμμάτων ψηφιοποίησης, προκειμένου αυτό να καταστεί προσβάσιμο στο ευρύτερο κοινό με τη βοήθεια των νέων ψηφιακών τεχνολογιών. Επίσης θα συζητηθούν επίκαιρα ζητήματα που αφορούν στο μέλλον των κινηματογραφικών αρχείων, στις προσπάθειες ψηφιοποίησης και ανάδειξης του πολιτιστικού αποθέματος, αλλά και σε σημαντικά προβλήματα όπως η διαχείριση των αρχείων αλλά και των θεμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας.
Ο Θρησκευτικός τουρισμός γνωρίζει σημαντική ανάπτυξη άνθηση τα τελευταία χρόνια στηρίζοντας έτσι τις εθνικές οικονομίες των χωρών που τον ευνοούν. Κι αυτό γιατί είναι σαφές πως η συστηματική εκμετάλλευσή του δημιουργεί οικονομικό προϊόν. Η οικονομική αξιοποίηση του θρησκευτικού τουρισμού επιφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την περιοχή υποδοχής και στην πράξη αποτελεί εναλλακτική μορφή τουρισμού. Στόχος του σεμιναριακού μαθήματος είναι αφενός η κατανόηση του θρησκευτικού τουρισμού, κι αφετέρου η προβολή κι η τουριστική αξιοποίηση και διαχείριση των θρησκευτικών χώρων και δρωμένων.
Το σεμιναριακό αυτό μάθημα χωρίζεται σε συναφείς ενότητες, κάθε μάθημα καλύπτει ένα θέμα που παρουσιάζει ενδιαφέρον για τους δημοσιογράφους που αποσκοπούν να βελτιώσουν τα αγγλικά τους. Πιο συγκεκριμένα η ύλη των διαλέξεων καλύπτει τις βασικές αρχές της γραμματικής, τη χρήση της ορθογραφίας, τη στίξη και τη δημοσιογραφική γραφή καθώς και συναφή ορολογία. Θέματα του σεμιναριακού μαθήματος περιλαμβάνουν την ανάγνωση, τη συνέντευξη και τη συγγραφή άρθρων/κειμένων.
Στόχος του σεμιναριακού μαθήματος είναι η επαφή των εκπαιδευόμενων με την μελέτη της σύγχρονης ιστορίας και των δρωμένων, τα οποία λαμβάνουν χώρα στους αρχαιολογικούς τόπους (θέατρα, ναοί, μνημεία κ.α.) της Αττικής, υπό το πρίσμα της τουριστικής ανάπτυξης και με βάση την πολιτισμική αξία τους και την διεθνή τους εμβέλεια. Οι εκπαιδευόμενοι μέσα από μια διττή οπτική του «τουρίστα/ επισκέπτη» και του «πολίτη/ διαχειριστή» ωθούνται στην δημιουργία ενός project, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στα πλαίσια της διδασκαλίας, και το οποίο θα προσπαθήσει να αναδείξει νέες οπτικές στην προβολή και διαχείριση των χώρων και των δρωμένων που τελέστηκαν ή που ακόμα τελούνται-παρουσιάζονται σε αυτούς.
Ορισμός των Δημοσίων Σχέσεων (ΔΣ). Ιστορική αναδρομή. Υποκείμενα και αντικείμενα των ΔΣ. Επικοινωνία και ΔΣ. ΔΣ, Διαφήμιση, Μάρκετινγκ. Οργάνωση της λειτουργίας των ΔΣ. Κώδικες δεοντολογίας. Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση Προγραμμάτων ΔΣ. Οργάνωση εκδηλώσεων (Συνέδρια, Ημερίδες, Ομιλίες, Εκθέσεις, Happenings, κ.ά). Επιμέλεια ενημερωτικών, επετειακών, γενικών και ειδικών εκδόσεων. Νέα Εργαλεία στις ΔΣ. Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Χορηγία. Οργάνωση του Γραφείου Τύπου και επικοινωνία με τα ΜΜΕ. Δελτία Τύπου. Συνέντευξη Τύπου. Το διαδίκτυο και τα Social Media. Διαχείριση Κρίσεων. Παραδείγματα εφαρμογής.
Ο Θρησκευτικός τουρισμός γνωρίζει σημαντική ανάπτυξη άνθηση τα τελευταία χρόνια στηρίζοντας έτσι τις εθνικές οικονομίες των χωρών που τον ευνοούν. Κι αυτό γιατί είναι σαφές πως η συστηματική εκμετάλλευσή του δημιουργεί οικονομικό προϊόν. Η οικονομική αξιοποίηση του θρησκευτικού τουρισμού επιφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την περιοχή υποδοχής και στην πράξη αποτελεί εναλλακτική μορφή τουρισμού. Στόχος του σεμιναριακού μαθήματος είναι αφενός η κατανόηση του θρησκευτικού τουρισμού, κι αφετέρου η προβολή κι η τουριστική αξιοποίηση και διαχείριση των θρησκευτικών χώρων και δρωμένων.
Η θεματική ενότητα ‘Λαϊκός πολιτισμός’ συγκροτεί μία σειρά σεμιναριακών μαθημάτων διάρκειας 21 ωρών και εστιάζεται στην παρουσίαση και μελέτη θεμάτων πολιτισμού, λαϊκής παράδοσης, τουριστικής πολιτικής και αναπτυξιακής αξιοποίησης. Οι θεματικές ενότητες περιλαμβάνουν σειρά σεμιναριακών μαθημάτων, επισκέψεις σε χώρους τέχνης και πολιτιστικά κέντρα, εργαστήρια σε χώρους πολιτισμικού ενδιαφέροντος και προσκλήσεις-ομιλίες διακεκριμένων προσωπικοτήτων τού ακαδημαϊκού και καλλιτεχνικού χώρου.
Η αφήγηση, γνωστή και διαδεδομένη σε όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες και εποχές, επιτελεί μια λειτουργία μεταβίβασης γνώσεων, στάσεων και αξιών από γενιά σε γενιά. Επιπλέον, αποτελεί μέσο που κεντρίζει τη φαντασία και αναπτύσσει την κοινωνικότητα. Εκτός από κοινωνική πρακτική, η αφήγηση ιστοριών χρησιμοποιείται για τη διαπαιδαγώγηση εντός των παραδοσιακών εκπαιδευτικών συστημάτων. Επίσης η αφήγηση ως παραμυθία δρα «θεραπευτικά» τόσο για τους ακροατές όσο και για τον εκάστοτε αφηγητή. Με την εισαγωγή των πολυμεσικών στοιχείων (εικόνα, video, υπότιτλοι, ήχοι, μουσική σε ψηφιακή μορφή) δημιουργήθηκε μια νέα μορφή αφήγησης, η ψηφιακή αφήγηση (Digital Storytelling), η οποία αξιοποιεί τις ιδιότητες και τα επιτεύγματα των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας, προσέγγιση ιδιαίτερα προσιτή στους αυτόχθονες (digital natives) του ψηφιακού κόσμου. Με τον όρο ψηφιακή αφήγηση στο πλαίσιο του σεμιναριακού μαθήματος εννοούμε ένα είδος σύντομης αφήγησης, που συνδυάζει την παραδοσιακή προφορική αφήγηση, συνήθως σε πρώτο πρόσωπο υπό τη μορφή προσωπικής ιστορίας, με ψηφιακά μέσα. Στο σεμιναριακό αυτό μάθημα οι φοιτητές θα μυηθούν στη δημιουργία ψηφιακών ιστοριών καθώς και στη χρήση των κατάλληλων για αυτήν εργαλείων.
Στόχος του σεμιναριακού μαθήματος είναι οι εκπαιδευόμενοι να γνωρίσουν τι σημαίνει «Μοναστηριακός Πολιτισμός» και ότι ο Πολιτισμός αυτός θεμελιώνεται στην ασκητική θεωρία υπό την έννοια της θεολογικής ανθρωπολογίας. Οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί:
• Να κατανοήσουν την ιστορία και το πνευματικό υπόβαθρο του μοναστικού βίου και τη σημασία του για τη μετανεωτερική εποχή.
• Να προσεγγίζουν με ευχέρεια την ασκητική ανθρωπολογία.
• Να αξιολογήσουν τη θέση της ασκητικής ανθρωπολογίας μέσα στον σύγχρονο κόσμο.
• Να αντιληφθούν την ψυχολογική δυναμική της ασκητικής ανθρωπολογίας και τη θεραπευτική της συμβολή στην σύγχρονη κοσμική ανθρωπολογία.
Στο σεμινάριο θα ασχοληθούμε με τις έννοιες της πολυπολιτισμικότητας, του πλουραλισμού, της ταυτότητας/ετερότητας και της διαπολιτισμικότητας, εφόσον προσδιορίζονται από- και προσδιορίζουν τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Επειδή στη διαχείριση της ετερότητας και την ανάπτυξη ενός προσωποκεντρικού πολιτισμού η εκπαίδευση, τυπική, μη τυπική και άτυπη παίζει καθοριστικό ρόλο , θα αναπτύξουμε θέματα αλληλοεπικοινωνίας και γνωριμίας με τον εαυτό και τους άλλους, που εφαρμόζονται στο πλαίσιο της εκπαίδευσης και αγωγής και είναι χρήσιμα για όλους.
Η ανάλυση λόγου ως τεχνική με ευρεία χρήση στην κοινωνιολογική και πολιτισμική έρευνα αφορά στην αποκωδικοποίηση του λόγου και στην ερμηνεία των νοημάτων των ποικίλων κειμένων, τα οποία διακινούνται στην καθημερινή ζωή και την οργανώνουν κοινωνικά. Στον κύκλο των εισηγήσεων, θα πραγματοποιηθεί εφαρμογή της τεχνικής της ανάλυσης λόγου σε οπτικοακουστικά κείμενα με σκοπό την ανάδειξη των ιδεολογικών και πολιτισμικών συμβάσεων που εμπεριέχουν και των περαιτέρω νοημάτων που αυτές παράγουν. Πιο συγκεκριμένα, το σύγχρονο αλλά και το παλαιότερο ευρύτερο ελληνικό οπτικοακουστικό πεδίο, έχοντας συχνά τεθεί είτε σε σφαίρες οικονομικής επιρροής ή πολιτικής παρέμβασης, περιέχει αναπαραστάσεις και νοήματα, τα οποία παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως προς την αντιφατικότητά τους. Έχοντας ως βάση δείγμα από τον ελληνικό κινηματογράφο και την τηλεόραση, θα αναλυθεί διεξοδικά ο λόγος και η εικόνα των οπτικοακουστικών προϊόντων της κινηματογραφικής και τηλεοπτικής παραγωγής από τη δεκαετία του 1960 έως σήμερα. Η ανάλυση θα συνοδευτεί από αντίστοιχο οπτικοακουστικό υλικό.
Στο σεμιναριακό μάθημα παρουσιάζεται η διαμόρφωση πολιτιστικών δομών μέσα από τη συνάντηση βίαιη ή ειρηνική μεταξύ Ελλήνων και άλλων εθνικών ή θρησκευτικών συλλογικοτήτων που προσλαμβάνονται ως «Ξένοι» στον ελλαδικό αλλά και ευρύτερο ανατολικομεσογειακό χώρο από τον 13ο έως τον 19ο αιώνα (Φραγκοκρατία-Τουρκοκρατία). Οι πολιτιστικές αυτές δομές αφήνουν το αποτύπωμά τους στην κοινωνική συγκρότηση αυτής της περιοχής.
Το σεμιναριακό αυτό μάθημα προσπαθεί να περιγράψει τον τρόπο με τον οποίο στη σύντομη ζωή του ο κινηματογράφος έχει επιχειρήσει να αποδώσει πτυχές της ιστορίας και να προωθήσει σε εθνικό και διεθνές επίπεδο συγκεκριμένες όψεις του πολιτισμού. Ειδικότερα θα αναλυθούν ταινίες με ιστορικό, αλλά και πολεμικό περιεχόμενο. Η αναπαράσταση της ιστορίας και ειδικά του πολέμου χρησιμοποιήθηκε από όλες σχεδόν τις εθνικές κινηματογραφίες με στόχο την κατασκευή κοινωνικής συναίνεσης. Το μάθημα αυτό θα ερευνήσει την μετάλλαξη του κινηματογραφικού αυτού είδους σε σχέση με τα ιστορικά, πολιτιστικά και κοινωνικά δεδομένα τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα. Θα αναλυθεί η περίοδος του ψυχρού πολέμου και η κυριαρχία του αμερικανικού μοντέλου παραγωγής διεθνώς. Παράλληλα και σε σχέση με την ελληνική παραγωγή θα εξεταστεί η περίπτωση του ελληνικού κινηματογράφου της περιόδου της δικτατορίας των συνταγματαρχών, με επίκεντρο πάντα την έξαρση της παραγωγής ιστορικών και πολεμικών κινηματογραφικών ταινιών, αλλά και την προβολή της χώρας μέσα από την εθνική κινηματογραφία, αλλά και παραγωγές του εξωτερικού από τη δεκαετία του 50’ και μέχρι σήμερα. Τα ερωτήματα που θέτει αυτή η συζήτηση, αφορούν στο ρόλο του κινηματογράφου ως διδακτικού μέσου και ως εργαλείου πολιτιστικής προώθησης, στις πολλαπλές ζωές συγκεκριμένων κινηματογραφικών έργων, αλλά και την εργαλειοποίηση της ίδιας της ιστορίας μέσω της κινηματογραφικής αναπαράστασής της
Ο κύκλος των σεμιναριακών μαθημάτων επιχειρεί να προσεγγίσει τη χρήση του πολιτισμού μίας χώρας μέσα από το πρίσμα των διεθνών σχέσεων της, ως μέσον προβολής, βελτίωσης της εικόνας της και σύσφιξης των σχέσεων με τους άλλους λαούς. Εξετάζονται οι όροι, το διεθνές περιβάλλον και οι προκλήσεις, η «σύγκρουση των πολιτισμών», οι εκφάνσεις της διεθνούς πολιτιστικής διπλωματίας, η ελληνική πολιτιστική διπλωματία.
Στόχος του σεμναριακού μαθήματος είναι η κατανόηση της έννοιας του πολιτικού και της πολιτικής, της εμφάνισης του αντιδιαφωτισμού και της μετάβασης από την πολιτική στην πολιτισμική έννοια του έθνους. Η κατανόηση της κρίσης της δημοκρατίας κατά τον μεσοπόλεμο, των λόγων επικράτησης του ανορθολογισμού στην ηπειρωτική Ευρώπη και της οργανικής σχέσης εθνικισμού-ρατσισμού. Η ανάλυση του κοινωνικού κράτους και της ειδικής κατάστασης μετά τον πόλεμο στο πλαίσιο του σοσιαλδημοκρατικού/κευνσιανού παραδείγματος και της αντιπαράθεσης των συστημάτων στη σκιά της εμπειρίας της τριακονταετίας 1914-1945. Η ανάλυση της νεοφιλελεύθερης στροφής. Το νέο περιεχόμενο των κοινωνικών σχέσεων και της ισορροπίας δυνάμεων. Το πρόβλημα της νομιμοποίησης. Οι κίνδυνοι της μεταδημοκρατίας, οι Η.Π.Α., η Κίνα, και η ΟΝΕ/Ε.Ε., προοπτικές και αδιέξοδα.
Η εγκατάσταση των Βενετών στον ελλαδικό χώρο ήταν ένα από τα αποτελέσματα της Δ΄ Σταυροφορίας. Από τότε, έως την κατάλυση της Βενετικής Δημοκρατίας, το 1797, η Γαληνοτάτη κυριάρχησε σε διάφορες περιοχές, για διαφορετικές χρονικές περιόδους. Μακροβιότερη ήταν η κατάκτηση των Ιόνιων νησιών, χωρίς να προβλέπεται η ίδρυση δύο Βασιλείων, του Regno di Candia (1205-1669) και του Regno di Morea (1685-1715). Η επίδραση των Βενετών στον πολιτισμό, την κοινωνική οργάνωση, ακόμη και στο τοπίο είναι χαρακτηριστική και εμφανής έως σήμερα.
Στόχος του συγκεκριμένου σεμιναριακού μαθήματος είναι η διερεύνηση των όψεων της θεατρικής θεωρίας και πράξης (με αφετηρία και έμφαση -αλλά όχι αποκλειστικά- στο τραγικό φαινόμενο) μέσα στα πλαίσια της ανθρώπινης ιστορίας. Ξεκινώντας από το ζήτημα της αντίληψης (τι είναι τραγωδία, δράμα, κωμωδία κλπ. γενικά και για τον καθένα ξεχωριστά) θα προσπαθήσουμε να δούμε πώς αλλάζουν οι έννοιες στο χρόνο και το χώρο, όχι μόνο ως προς το πώς εκφράζονται ή αναπαρίστανται αλλά και πώς γίνονται αντιληπτές, πώς εννοούνται και, τελικά, πώς εκφράζουν/περιγράφουν την ανθρώπινη κατάσταση. Καθώς πρόκειται για έννοιες που ξεκινούν από την τέχνη (θέατρο) ζητούμενο είναι, τελικά, μεταξύ άλλων, ο ορισμός τους έξω από αυτήν. Τι είναι η τραγωδία, το δράμα, η κωμωδία (και όχι μόνο) στην τέχνη και πώς μετασχηματίζονται όχι μόνο μέσα της αλλά και έξω από αυτήν.
Μέσα από λογοτεχνικές αφηγήσεις θα δούμε την ιστορία του προσώπου και του τόπου. Πως η λογοτεχνία μπορεί παραδειγματικά να αφηγείται ιστορικά γεγονότα για τις χαμένες πατρίδες, τον ξεριζωμό των Ελλήνων, τους εμφυλίους πολέμους; Πως η προσωπική μαρτυρία γίνεται κατάθεση του τραύματος του ενός προσώπου; Και πως από την ατομική πορεία του ενός μπορούμε να δούμε την πορεία ενός τόπου; Αναφερόμενοι σε κάποιους σταθμούς από την αρχαιότητα μέχρι τη μεταπολίτευση θα δούμε – μέσα από κείμενα – τις σημασίες της αφήγησης, της μνήμης και της επιστροφής στο παρελθόν, προκειμένου να στοχαστούμε το παρόν και το μέλλον.
Το μάθημα εστιάζει σε βασικές συνιστώσες του ρωσικού πολιτισμού, όπως η ιστορία, η πνευματική ζωή, η τέχνη και η λογοτεχνία, και ο τρόπος με τον οποίον αυτές έχουν αφομοιωθεί στη συνείδηση και τον καθημερινό βίο των Ρώσων. Οι θεματικές ενότητες του μαθήματος ακολουθούν τον κύκλο του ημερολογιακού έτους.
Στα πλαίσια του μαθήματος θα συζητηθούν συνήθεις περιστάσεις ενός ταξιδιού στη Ρωσία και αντίστροφα στην Ελλάδα: η γνωριμία, στο αεροδρόμιο, στα μέσα μαζικής μεταφοράς, στο ξενοδοχείο, στο γραφείο, στο τραπέζι, στο σπίτι, στο ιατρείο, στην αγορά, στην έκθεση κ.ά. Στόχος του μαθήματος είναι η διαμόρφωση βασικών δεξιοτήτων διαπολιτισμικής επικοινωνίας.
Στη σειρά αυτή των σεμιναριακών μαθημάτων θα παρουσιαστούν βασικά στοιχεία της φυσιογνωμίας σύγχρονων μεγαλουπόλεων σε συνάρτηση με τον πολιτισμό της χώρας στην οποία ανήκουν. Μέσα από την ανάλυση των ηθών και των μορφών συμπεριφοράς (που αφορούν π.χ. τη χρήση του ιδιωτικού και δημόσιου χώρου, την ένδυση, τη διατροφή, τους τρόπους διασκέδασης κτλ) θα αναφανούν τα σημεία στα οποία συγκλίνουν ή αποκλίνουν οι παραδόσεις και οι αξίες διαφορετικών κοινωνικών ή και εθνοτικών ομάδων. Στόχος του σεμιναριακού μαθήματος είναι να προσφέρει τους σπουδαστές τις γνώσεις ώστε να μπορούν να ανιχνεύσουν τις διαδικασίες πολιτισμικής μεταβολής οι οποίες συντελούνται στις πόλεις του σύγχρονου δυτικού κόσμου.
Οι πολιτισμικές τεχνολογίες αποτελούν τα τελευταία χρόνια βασικό εργαλείο προβολής και αξιοποίησης του πολιτιστικού αποθέματος κάθε χώρας ενώ ταυτόχρονα αποτελούν βασικό εργαλείο δημιουργίας για τους ανθρώπους του πολιτισμού. Ο προβληματισμός για τον τρόπο αξιοποίησης του πολιτιστικού αποθέματος αλλά και της πολιτιστικής δημιουργίας στο σύγχρονο ψηφιακό παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον αποτελεί βασικό σημείο συζήτησης ανάμεσα στους πολιτιστικούς φορείς αλλά και παρεμβάσεων σε επίπεδο τεχνολογιών, κοινοτήτων ανοικτού λογισμικού, πολιτικών και χρηματοδοτικών μέσων. Oι ψηφιακές τεχνολογίες και πιο συγκεκριμένα οι τεχνολογίες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών (ICT) σε συνδυασμό με διεθνείς και εθνικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες έχουν παράξει μια ευρεία γκάμα εφαρμογών για τη συλλογή και επεξεργασία πολιτιστικών/ιστορικών δεδομένων, για τη τεκμηρίωση και παρακολούθηση των αντικειμένων και των μνημείων/κειμηλίων, για την οπτικοποίηση ιστορικών μνημείων και, το βασικότερο ίσως όλων, τη δικτύωση και αλληλεπίδραση επαγγελματιών, ερευνητών και ακαδημαϊκών με φοιτητές, επισκέπτες μουσείων και πολιτιστικών χώρων και γενικότερα εξειδικευμένους ή όχι ενδιαφερόμενους για τον πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά. Το σεμιναριακό μάθημα στοχεύει στο να μεταφέρει τον προβληματισμό και τις εξελίξεις των πολιτισμικών τεχνολογιών αναδεικνύοντας τις σύγχρονες στρατηγικές στη δημιουργία, διαχείριση, αξιοποίηση, ανάδειξη και προστασία του πολιτιστικού κεφαλαίου κάθε χώρας και τις δράσεις που έχουν υλοποιηθεί ή υλοποιούνται από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς στην κατεύθυνση αυτή.
Το σεμιναριακό αυτό μάθημα εισάγει τους/τις σπουδαστές/τριες στο πολυεπιστημονικό πεδίο που σχετίζεται με (α) τις διαπροσωπικές και τις κοινωνικές επικοινωνίες και σχέσεις (β) τη συγκρότηση των (ατομικών, κοινωνικών και συλλογικών) ταυτοτήτων, (γ) τις συγκρούσεις σε επίπεδο ενδοπροσωπικό, διαπροσωπικό και συλλογικό και (δ) τη διαχείριση των συγκρούσεων.
Η ανάλυση λόγου ως τεχνική με ευρεία χρήση στην κοινωνιολογική και πολιτισμική έρευνα αφορά στην αποκωδικοποίηση του λόγου και στην ερμηνεία των νοημάτων των ποικίλων κειμένων, τα οποία διακινούνται στην καθημερινή ζωή και την οργανώνουν κοινωνικά. Στον κύκλο των εισηγήσεων, θα πραγματοποιηθεί εφαρμογή της τεχνικής της ανάλυσης λόγου σε οπτικοακουστικά κείμενα με σκοπό την ανάδειξη των ιδεολογικών και πολιτισμικών συμβάσεων που εμπεριέχουν και των περαιτέρω νοημάτων που αυτές παράγουν. Πιο συγκεκριμένα, το σύγχρονο αλλά και το παλαιότερο ευρύτερο ελληνικό οπτικοακουστικό πεδίο, έχοντας συχνά τεθεί είτε σε σφαίρες οικονομικής επιρροής ή πολιτικής παρέμβασης, περιέχει αναπαραστάσεις και νοήματα, τα οποία παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως προς την αντιφατικότητά τους. Έχοντας ως βάση δείγμα από τον ελληνικό κινηματογράφο και την τηλεόραση, θα αναλυθεί διεξοδικά ο λόγος και η εικόνα των οπτικοακουστικών προϊόντων της κινηματογραφικής και τηλεοπτικής παραγωγής από τη δεκαετία του 1960 έως σήμερα. Η ανάλυση θα συνοδευτεί από αντίστοιχο οπτικοακουστικό υλικό.
Η θεματική ενότητα ‘Λαϊκός πολιτισμός’ συγκροτεί μία σειρά σεμιναριακών μαθημάτων διάρκειας 21 ωρών και εστιάζεται στην παρουσίαση και μελέτη θεμάτων πολιτισμού, λαϊκής παράδοσης, τουριστικής πολιτικής και αναπτυξιακής αξιοποίησης. Οι θεματικές ενότητες περιλαμβάνουν σειρά σεμιναριακών μαθημάτων, επισκέψεις σε χώρους τέχνης και πολιτιστικά κέντρα, εργαστήρια σε χώρους πολιτισμικού ενδιαφέροντος και προσκλήσεις-ομιλίες διακεκριμένων προσωπικοτήτων τού ακαδημαϊκού και καλλιτεχνικού χώρου.
Η σύνταξη ύλης τόσο στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης όσο και στα ηλεκτρονικά και διαδικτυακά Μέσα αποτελεί την “καρδιά” των ΜΜΕ. Στόχος του σεμιναριακού μαθήματος η αξιολόγηση της είδησης, η κατάταξή του αλλά και η προώθησή του ανάλογα το Μέσο Ενημέρωσης. Διαχωρισμός θεμάτων, ο ρόλος του συντάκτη ύλης και η συνεργασία του τόσο με το δημοσιογραφικό τμήμα όσο και με το τεχνικό αποτελούν κομβικά σημεία. Παράλληλα ο σχεδιασμός σελίδων αλλά και η τιτλοφόρηση των θεμάτων αποτελούν ξεχωριστή ενότητα στη δημοσιογραφική κατάρτιση.
Στόχος του σεμναριακού μαθήματος είναι η κατανόηση της έννοιας του πολιτικού και της πολιτικής, της εμφάνισης του αντιδιαφωτισμού και της μετάβασης από την πολιτική στην πολιτισμική έννοια του έθνους. Η κατανόηση της κρίσης της δημοκρατίας κατά τον μεσοπόλεμο, των λόγων επικράτησης του ανορθολογισμού στην ηπειρωτική Ευρώπη και της οργανικής σχέσης εθνικισμού-ρατσισμού. Η ανάλυση του κοινωνικού κράτους και της ειδικής κατάστασης μετά τον πόλεμο στο πλαίσιο του σοσιαλδημοκρατικού/κευνσιανού παραδείγματος και της αντιπαράθεσης των συστημάτων στη σκιά της εμπειρίας της τριακονταετίας 1914-1945. Η ανάλυση της νεοφιλελεύθερης στροφής. Το νέο περιεχόμενο των κοινωνικών σχέσεων και της ισορροπίας δυνάμεων. Το πρόβλημα της νομιμοποίησης. Οι κίνδυνοι της μεταδημοκρατίας, οι Η.Π.Α., η Κίνα, και η ΟΝΕ/Ε.Ε., προοπτικές και αδιέξοδα.
Ο κύκλος των σεμιναριακών μαθημάτων επιχειρεί να προσεγγίσει τη χρήση του πολιτισμού μίας χώρας μέσα από το πρίσμα των διεθνών σχέσεων της, ως μέσον προβολής, βελτίωσης της εικόνας της και σύσφιξης των σχέσεων με τους άλλους λαούς. Εξετάζονται οι όροι, το διεθνές περιβάλλον και οι προκλήσεις, η «σύγκρουση των πολιτισμών», οι εκφάνσεις της διεθνούς πολιτιστικής διπλωματίας, η ελληνική πολιτιστική διπλωματία.
Το σεμιναριακό μάθημα αποσκοπεί στο να κατανοήσουν οι συμμετέχοντες την έννοια, τις χρήσεις κατά την ιστορική διαδρομή, το χαρακτήρα, τις μορφές και τις λειτουργίες της προπαγάνδας και γενικότερα του προπαγανδιστικού λόγου. Η ανάλυση αυτών των ζητημάτων εξειδικεύεται σε σχέση με το σύγχρονο πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον, και πιο συγκεκριμένα σε σχέση με τα σύγχρονα ΜΜΕ. Τα σύγχρονα ΜΜΕ αναλύονται όχι μόνο ως αγωγοί προπαγανδιστικών πρακτικών, αλλά και ως παράγοντες που συμβάλλουν στη ριζική αναμόρφωση της προπαγάνδας, και στην ανάδυση αυτού που αποκαλείται «νέα προπαγάνδα».
Το οδοιπορικό του απ. Παύλου στην ευρωπαϊκή ήπειρο [ Φίλιπποι, Θεσσαλονίκη, Βέροια, Αθήνα, Κόρινθος, Κρήτη, Νικόπολις, νησιά του Αιγαίου, Κεφαλληνία (;) ] αποτελεί αντίστροφη πορεία προς αυτήν του Μ. Αλεξάνδρου. Ο Χριστιανισμός οδηγείται από την Ανατολή στη Δύση γεφυρώνοντας έτσι το «πολιτιστικό» χάσμα μεταξύ Ιεροσολύμων, Αθηνών και Ρώμης. Παρουσιάζεται η θεολογική σκέψη του απ. Παύλου και η συμβολή του στη πολιτιστική αναμόρφωση της κοινωνίας και στην αλλαγή του κόσμου. Ο απόστολος δεν αρνείται τα θετικά στοιχεία της παγκοσμιοποιημένης αυτοκρατορίας, αλλά αξιοποιεί την Κοινή Ελληνιστική γλώσσα, το διαδίκτυο επικοινωνίας και την ιθαγένεια του Ρωμαίου πολίτη (Ευρωπαίου). Η αφηγηματική τεχνική των αγιογραφικών κειμένων με ακρίβεια στη περιγραφή και όχι ως δημοσιογραφική παρουσίαση, στηριζόμενη σε αυτόπτες μάρτυρες των γεγονότων: α) καταδεικνύει τον καταλυτικό ρόλο του Ευαγγελίου στην οικουμένη και β) προβάλλει την ανεξίτηλη σφραγίδα του χριστιανικού πνεύματος στην ελληνική ιστορία και στον ευρωπαϊκό πολιτισμό.